Dodano 2020-04-01 (komentarzy 0)
Zatory płatnicze w firmie
Wróć do listy artykułów
Zatory płatnicze.
Są poważnym problemem w wielu firmach, co ma też wpływ na całą gospodarkę. Efekt zatoru w jednej firmie może powodować zator w kolejnych kilku firmach itd.
Najlepszym sposobem na walkę z zatorami płatniczymi jest "profilaktyka".
Praktycznie każdy przedsiębiorca wydaje swój kapitał na reklamę, szkolenia pracowników, planuje działania, dzięki którym chce zwiększyć ilość klientów i tym samym dochód.
Niestety część klientów, okazuje się niestety nieuczciwymi kontrahentami.
Z przeterminowanymi płatnościami boryka się aż 85% polskich firm.
Wg KRD (za III kwartał 2019) udział przeterminowanych faktur w firmach to około 20%, czyli z każdego 1000 zł - 200 zł ciężko odzyskać lub często nie ma możliwości ich odzyskania.
Średni czas oczekiwania na przeterminowane płatności wynosi około 3 miesięcy.
Jak się przed tym uchronić?
1) Przedpłata.
Jeżeli jest taka możliwość należy pobierać przedpłatę w 100% lub w części.
Oczywiście to rozwiązanie nie zawsze się podoba naszym klientom, ale jest to jedna z najlepszych opcji zapobiegania zatorom.
Proste i jednoznaczne oświadczenie, że pobieramy zapłatę przed realizacją zamówienia często odbierane jest przez naszych Klientów jako coś, z czym się nie dyskutuje.
Jeżeli bronimy się jakością usługi, terminowością lub ceną - nie ma o czym rozmawiać.
Tutaj też się od razu wstępnie weryfikuje nowego klienta. Jeżeli nie jest to instytucja dotowana z budżetu państwa, tłumaczenia, że u nas nie można lub księgowa nie lubi przedpłat
od razu powinno nam zasygnalizować, że z płatnością za fakturę terminową może być problem.
2) Termin płatności.
Jeżeli z jakiś przyczyn chcemy wystawić fakturę z odroczonym terminem płatności, niech on będzie możliwie krótki. Wymagane często terminy po 60 dni już sygnalizują, że kondycja finansowa klienta nie jest za dobra,
a nawet jeżeli jest dobra, to znaczy, że kredytuje się Twoją firmą - co również jest no fair.
3) Weryfikacja.
Zasada ograniczonego zaufania - czyli poświęć chwilę na sprawdzenie klienta.
Często już na wstępnym etapie i po paru minutach można się dowiedzieć rzeczy, które sugerują, aby wystawić proformę na 100% przedpłaty.
- wyszukiwarka google
najprostszą rzeczą jest wpisanie nazwy firmy w np wyszukiwarce google "nazwa firmy opinie" i już po opiniach np z google, opinie na FB, opinie na innych portalach czy forach będziemy więcej wiedzieć o danej firmie.
- rejestry publiczne
http://www.krs-online.com.pl/
https://www.ekrs.pl/co-to-jest-rejestr-dluznikow-niewyplacalnych/
https://www.big.pl/
często są to płatne raporty, ale przy odpowiednich kwotach zamówienia warto się nad tym zastanowić.
- przy większych kwotach zamówienia z odroczonym terminem płatności warto poprosić klienta o zaświadczenie o niezaleganiu w ZUS i US.
- sprawdzenie na giełdach długów, czy ktoś już nie figuruje w takich rejestrach, np https://www.dlugi.info/ , https://verif.pl/gielda
Jeżeli już dojdzie do zatorów płatniczy, co robić?
- nie czekajmy za długo z przypomnieniem się klientowi o przeterminowanej fakturze. Częstą praktyką jest przypomnienie o zbliżającym się terminie zapłaty, a później już cykliczne (częste) przypominanie się o płatności,
- skorzystanie z usług firm windykacyjnych,
- sprawa sądowa.
Pamiętajmy też o tym, że jeżeli chcemy wymagać rzetelności od innych, sami musimy praktykować terminową płatność :)